Att ligga på ”rulle” – cykla i grupp

cykla i grupp grupptempoVarför cyklar man i grupp? Man har roligt och det är socialt, det är som ett cocktail-party eller speed-dating på hjul och man träffar många likasinnade. Dessutom tar framförvarande person(er) upp till 60% av vindmotståndet vilket gör att du kommer längre och snabbare med lägre energiåtgång.

Förutom den sociala och trevliga gemanskapen som uppstår i en klunga så hjälps vi även åt. Och det är inte bara vinden som vi hjälps åt med.

Om någon får punktering eller något bekymmer stannar gruppen och vi hjälps åt att åtgärda problemet.

I klungan gäller normala trafikregler. Lägger man dessutom till hänsyn och sunt förnuft kommer man långt.

Var alltid tydlig och förutsägbar i klungan, håll inte bara koll på framförvarande cyklist utan titta även en bit fram och åt sidorna samt delta i klungans snack genom viftningar och hojt.

Under turen skall man dricka vätska (vatten/sportdryck).

Ha med t.ex. några bananer eller powerbars.
Kolhydraterna i musklerna räcker max två timmar.

OBS Ät och drick längst bak i klungan, tappar man en flaska så kan någon annan vurpa.

Snabbt i utförsbackarna – lagom på platten – långsamt uppför!
Vi bränner inte krutet på fel ställen utan optimerar den energi som finns i gruppen.
Ta det lugnt i backen, det är där man blir trött.
Om man behöver ställa sig upp i backe eller för att sträcka ut ryggen, så är risken stor att man skjuter cykeln en meter bakåt. Växla därför upp två hack och tryck på på pedalen samtidigt som man ställer sig upp.
När man kommer upp över krönet, ta det lugnt så alla kommer upp innan fartökning. Gummibandseffekt är inte önskvärd.
De som ligger först skall ALLTID trampa på i nerförbacke, så bakomvarande inte rullar ikapp.

Man skall hålla kontroll med den som är parkompis, sackar hon/han efter ropa LUCKA!!

Vid utgång från korsning/rondell/rödljus etc gör långsam fartökning så gummibandseffekt undviks.

Hur länge skall man ligga längst fram och ta vinden?
Den som börjar känna sig trött och sliten på rundan gör lämpligtvis endast korta dragarbeten framme i täten.

Viktigt att tänka på

– Håll linjen
Tänk på att alltid “hålla linjen”, dvs köra rakt, när du kör i grupp. Gör aldrig snabba sidoförflyttningar eller inbromsningar. Eftersom cyklisterna ligger så tätt i en klunga kan en överraskande rörelse göra att en cyklist tappar kontrollen.

För att gruppcyklingen ska fungera på ett säkert sätt krävs också att cyklisterna framme i täten är uppmärksamma på eventuella hinder. Som cyklist i första ledet gäller det att lyfta blicken och spana framåt längs vägen för att upptäcka hålor, grus, stenar, andra fordon, fotgängare, etc. Varningar för dessa hinder förmedlas sedan bakåt i gruppen med handsignaler så att man kan ta en säker väg förbi dem.

Utrustning

Hjälm. (Villkor för att få åka med).
Handskar. (Skyddar händerna om man kör omkull).
Glasögon (En insekt i ögat när man ligger i trettio känns)
Telefon i fickan (framförallt när man kör själv) ICE
Då det är vanligt med koder för att låsa upp telefonen tipsar vi om Road ID appen. (ännu enbart för iOS)
Legitimation (eller kopia på ID-handlingar)

Cykeln

Farliga detaljer på cykeln:
Hävstången på snabbkopplingen på framhjulet skall peka uppåt. (Kan fastna i annans hjul)
Pluggar i styrstångsändarna. (Anledning farligt vid vurpa: penetrering av bröstkorg)
Inga tempostyren är tillåtna.

Att man ställt in cykeln rätt (sittställning):
Vinkla foten uppåt när man sitter med sträckt ben på sadeln och
klacken på pedalen.
Rak linje mellan knät och mitt pedal med vevarm horisontell.
Slappna av i axlar, magen inte armarna skall hålla upp överkroppen.

Att man alltid innan runda ser över sin cykel, bra däck, bra kedja och justerat växel system,
Att bromsar är i bra skick. Många får vänta om det krånglar och att det är trafikfarligt.
Ringklocka.

Belysning och/eller reflexer behövs bara när det är mörkt

Medtag slang, pump däckavtagare och ett kombinationsverktyg.

Kläder

Efter väderlek.

Tre-lagers principen:
Fuktdrivande närmast kroppen
Ett isolerande samt ett vind eller/och regn skyddande skikt

Åtsittande klädsel ej för stora och fladdrande.

Byxor med padding i bra passform, så man inte får skav.

Skor med klossar har man för att få bättre balans samt det underlättar när man skall utföra ’rundtramp’.
(Det finns olika typer av klossar/pedaler)

I regn är inte alltid täta regnkläder eller ens gore-tex det bästa, blir
alltför tätt. Windstopper kan var nog så bra släpper ut fukten. Man har valet att bli blöt av regn eller av svett.

Fötter och händer svårast att hålla varma. Vid minusgrader klarar man mellan 2-3 timmar innan kylan slår igenom. Neopren överdrag är en bra investering.

Bandana hjälper mot rinnande svett ner i ögonen men också mot solbränna på tunnhåriga herrar.

Läs mer om de olika cykelgrupperna. | Tecken och handsignaler vid utomhuscykling.