Nyårslöften – 5 saker att undvika

nyårslöftenNär du på nyårsafton står med ett glas med bubbligt innehåll är det vanligt att avge löften om kost, motion och hälsa. Inte sällan är det många löften som antingen inte påbörjas alls och lika ofta så håller ett påbörjat löfte bara en kort tid. Här har vi några tips att ta med dig för att lyckas med ditt nyårslöfte.

1. Nyårslöften som innehåller Alltid/Aldrig

Detta löftet är trots sin definitiva mening ganska abstrakt. Sätt mål som är “Smarta” Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidssatt.

2. Tidssatt mål utan planering

Visst det är bra med tidssatta mål enligt punkt ett. Men om du står vid tolvslaget och själv förvånad över orden att du skall göra något redan med morgondagen som start kommer du säkerligen misslyckas.

3. Kinderäggs-löftet

Lovar du dyrt och heligt en hel mängd med förändringar på en och samma gång kommer merparten eller samtliga löften inte infrias.

4. Kopiera andras nyårslöften

Om du avger ett löfte som låter bra eller något som andra lovat kommer du heller inte lyckas om du själv verkligen inte vill det.

5. Ge upp vid första vägbulan

De flesta förändringar kräver tid och ibland något bakslag. Var då inte för hård mot dig själv och se det inte som ett misslyckande. Se till att så snart som möjligt komma upp i sadeln igen!

Slutligen tipsar vi om att anmäla dig till Hisingen Runt eller Västkusten Runt och därmed ha ett mål att träna inför. Eller att ha exempelvis Västkusten Runt som ett delmål till Vätternrundan.

Lycka till med dina nyårslöften och ha ett fantastiskt 2016!