Landsvägscykling som motionsform går ut på att tillsammans försöka få de bästa förhållandena. Med andra ord bygger denna typ av cykling på gruppansvar. När man cyklar i grupp försöker man uppnå fördelar genom att bara ett fåtal behöver utsättas för motvind och/eller kantvind.

Om du tävlar har du även där mycket vunnet genom att söka skydd i en klunga. Klungcykling under ett race är något som sker betydligt mycket mer än vad många tror om denna “individuella” sport.

Landsvägscykling med Hisingens Cykelklubb

Under våra träningar hjälps vi åt och ser till att samspelet med träningskompisarna fungerar. Under dessa föutsättningar hoppas vi på trevlig samvaro och många gemensamma rundor på vägarna.

Det är som sagt trevligt när vi är tillsammans och cyklar i grupp. När gruppen är på vägen och utför sin cykelträning ihop märker man hur social denna träningsform är.

Får du ett problem på något sätt så hjälps vi inom gruppen åt för att lösa det på bästa sätt. Detta är det mest fantastiska med landsvägscykling.

För att skapa variation så har vi olika former av träning även när det är på motionsnivå. Om du tränar för race ser upplägget naturligtvis annorlunda ut.

Landsvägscykling vintertid

Ja det finns ett flertal i klubben som cyklar året runt. Antingen så åker mountainbiken, cyclocrossen “fulracern” eller pendlarcykeln fram. Vid cykling utomhus på vintern är det viktigt att tänka på greppet och klädvalet. Att investera i ett par bra dubbdäck kan vara en livräddare.

Tänk även på att göra dig själv så synlig som möjligt när det snöar eller när det mörknat. Bra reflexer och lampor är inte bara lagkrav när det är mörkt utan också även det en relativt billig livförsäkring.

Läs mer om utrustning och tips på denna sidan.

Säkerhet under landsvägscykling

För att det skall vara så säkert som möjligt har vi satt samman en policy som vi följer när vi cyklar utomhus. i använder även kommunikation i klungan så att alla skall vara medvetna om vad som händer.

Fika på distansturer

landsvägscykling fikaSjälvklart skall man unna sig en fika tillsammans med kompisarna när man är ute och tränar. På våra distansturer brukar vi stanna till efter ungefär halva distansen och fylla på med energi.